Bookreview: Yoga Girl

Er is niets leuker dan op een vrije zonnige dag een inspirerend verhaal te lezen in de zon. Het is nog leuker als dat het boek ‘Yoga Girl’ is van Rachel Brathen. Wil je heel graag met yoga beginnen, maar heb je de stap nog niet gezet? Of ben je al met yoga begonnen, maar weet je nog niet goed of het je ding is? Of ben je al helemaal verliefd op yoga en word je gewoon graag geïnspireerd? Lees dan zeker dit verhaal!
Voordat ik dit boek kocht, volgde ik yoga girl Rachel Brathen al op Instagram. Haar foto’s en verhalen die ze deelt met haar volgers vormen één grote inspiratiebron. Ik kon er eindeloos naar staren. De verhalen die ze deelt zijn zo rauw, zo echt, dat je niets dan liefde voor haar kan voelen. Ze is haar gevoel achterna gegaan en verhuisde naar de andere kant van de wereld om er haar droom waar te maken. Ze redt hondjes, deelt haar liefde voor yoga met iedereen en is volgens mij zo’n enorm lief persoon. Ze geeft les over de hele wereld, maar vooral in Aruba.

Yoga Girl is het levensverhaal van de Zweedse Rachel Brathen. Ze vertelt er heel eerlijk over hoe zwaar haar leven is geweest en hoe yoga haar redding was. Toen ze als onhandelbare tiener door haar ouders op meditatie werd gestuurd, leerde ze er de magie van yoga en meditatie kennen. Ze is er nooit meer mee opgehouden en vormt ondertussen een ware inspiratie voor heel veel vrouwen, waaronder ikzelf.

Naast haar levensverhaal deelt ze ook tips & tricks om aan yoga te doen, alsook een aantal inspirerende quotes. Ook staan er oefeningen verspreid doorheen het boek en zijn ze per soort ingedeeld. En toch wel belangrijk: ze vergeet de beginners niet. Ze laat zien hoe je bepaalde oefeningen anders kan doen als je nog niet zo lenig of sterk bent. Op het einde vertelt ze nog kort over meditatie.

Het boek moet je echter niet kopen voor technische uitleg over yoga. De oefeningen worden heel basic geïllustreerd aan de hand van foto’s van Rachel. Deze pauzes doorheen het verhaal zijn leuk om als beginner de mogelijkheden van yoga te ontdekken, maar missen de nodige diepgang. Zeker als je als beginner het gevoel hebt dat je 90% van die afbeeldingen nooit of te nimmer zal kunnen. Het is zeker wel perfect om je warm te maken voor yoga. Is na dit verhaal je nieuwsgierigheid naar yoga gewekt? Dan zou ik toch eens ‘De kleine Yoga voor Dummies‘ lezen.

Ik ben helemaal verliefd geworden op dit boek. Het herbergt een leven vol moeilijkheden waarin yoga altijd het lichtpuntje is geweest. De waarheid in dit boek heeft me nog warmer gemaakt voor yoga. Heb ik eventjes geen zin in yoga omdat ik me niet goed voel? Dan denk ik aan Rachel, of scroll ik nog eens door haar Instagram. Door dit boek ben ik nog zekerder van mijn stuk geworden. Yoga is wat ik altijd heb gemist in mijn leven en ik laat het nooit meer los.

Rachel zou aan een tweede boek werken. Ik sta alvast in de rij om het te bemachtigen! En dan ga ik nu sparen voor een vliegticket naar Aruba, en alvast wat SUP yoga oefenen.

Heb je Yoga Girl nog niet gelezen? Koop het dan snel! Je vindt het op bol.com in het Nederlands voor €24,95 of in het Engels voor €18,15.