maart 2016

One List a Week: The 52 List Project

Dit jaar wil ik mezelf beter leren kennen, vooral door middel van yoga. Toch zijn er andere manieren om beter na te denken over de dingen in mijn leven. Soms heb ik moeite met de mooie dingen te zien en focus ik mij te hard op het negatieve. Tijd voor verandering! Ik wil genieten van de kleine dingen in het leven. En dit jaar zet ik een stap in die richting met The 52 Lists Project van Moorea Seal.
The 52 Lists Project is een boek van Moorea Seal waarin, jawel, 52 lijstjes staan. Het begon allemaal als een project op haar blog, maar groeide uit tot een leuk boek. Lijstjes maken is leuk! En vooral lijstjes waarbij je moet nadenken over positieve dingen. Herinneringen ophalen en neerschrijven. Positive vibes! Precies wat ik nodig heb in mijn yoga avontuur.
  Continue Reading →

February Yoga Pose Challenge: verslag

Iedere maand van dit jaar focus ik mij op één bepaalde houding om op die manier op een rustige manier kennis te maken met het uitgebreide gamma aan yogahoudingen. Ik pak iedere maand een ander thema aan. In februari heb ik me bezig gehouden met mijn flexibiliteit aan de hand van de Seated Forward Bend Variation en de Liggende One Legged Stretch. Wat heb ik deze maand allemaal geleerd?
Dat stretchen voor mij een hele opgave is, is ondertussen wel al duidelijk. Daarom heb ik me in februari dus geconcentreerd op die ‘beperking’, om het toch even zo te noemen. Ook al gaat yoga niet om flexibel zijn, ik merk steeds weer dat mijn gebrek aan flexibiliteit mij soms echt beperkt in mijn houdingen. Vooral naar ontspannen toe dan. Ik kan heel veel gewoon niet op een comfortabele manier doen, omdat de minste stretch me al tegenwerkt.

Daarom dus zo snel mogelijk die flexibiliteit aanpakken! En dat deed ik aan de hand van twee heel rustige houdingen. Die kan je makkelijk doen tijdens of na je yogasessie, gedurende enkele minuten. Ik deed dit voornamelijk na mijn yogasessie, omdat ik merkte dat mijn lichaam dan al meer ontspannen is en de oefeningen dan ook gewoon veel beter lukken. Meer motivatie, check!

Het resultaat!

Na 4 weken stretchen kan ik mijn been strekken! Nog niet volledig wanneer ik de Liggende One Legged Stretch doe (dus helemaal recht is mijn rug nog niet bij de Seated Forward Bend), maar ik ben wel heel trots op het resultaat! Je zit hoe mijn knie naar boven kwam in het begin van de uitdaging en hoe mijn been op de grond rust na week 4. Geweldig toch! Van de Forward Bend is uiteraard nog geen sprake, maar ik ben alvast de goede weg op!


Wat heb ik geleerd?

Stretchen vraagt tijd

Ik dacht dat een maand genoeg was om toch een beetje voorover te kunnen buigen. Fout! Je lichaam heeft meer tijd nodig dan dat om op een gezonde manier te stretchen. Hoewel ik heel trots ben op het resultaat, merk ik dat ik de rest van het jaar ga nodig hebben om de houding volledig onder de knie te krijgen. Niet erg, mijn lichaam heeft alle tijd van de wereld!

Sterk in de houding zitten

Wanneer je, zoals ik, niet makkelijk rechtop kan zitten met je benen gestrekt voor jou uit, dan heb je de neiging om in elkaar te zakken. Het is de bedoeling om sterk in de houding te blijven zitten. Dit vraagt toch wel behoorlijk wat concentratie. Ik moest me regelmatig herpakken.

De houding een aantal minuten vasthouden

Je moet een aantal minuten in de houding blijven om voldoende te stretchen. Je lichaam heeft de tijd nodig om te wennen aan de stretch. Hoe rustiger je dit doet, hoe beter dit is voor je lichaam. Geen gehaast en gepuf dus. Rust en kalmte!

De houdingen

Deze twee houdingen zijn heel erg leuk om te leren stretchen. Je ziet heel snel vooruitgang en dat geeft echt een boost! Ik deed beide houdingen na mijn yogasessie en ze zijn perfect om de sessies af te ronden.

Seated Forward Bend Variation

Deze is de meest uitdagende. Je moet de hele tijd aan je houding denken. ‘Sterk in de houding staan, rug recht,  been gestrekt, schouders onder de oren, …’ Niet zo makkelijk in het begin. Naargelang ik mijn been beter kon strekken, merkte ik ook dat het makkelijker werd om een rechte rug te maken. Het vraagt wel wat doorzettingsvermogen om enkele minuten te blijven zitten, maar het geeft veel voldoening als je merkt dat je been steeds dichter en dichter naar de grond toe gaat.

Liggende One Legged Stretch

Deze houding is de perfecte afsluiter. Je moet gewoon rustig op je rug liggen en je been in de lucht zwieren. Heel ontspannend en hierdoor makkelijk om lang te blijven liggen. Je merkt al snel of je goed ligt, het is kwestie van de houding weer enkele minuten te kunnen aanhouden. Ik lag in het begin erg vel weg van de muur, wat niet echt motiverend was. De stretch was gewoon al hard genoeg. Ondertussen komt die muur steeds dichter en dichter en dat geeft een heel leuk gevoel!

Conclusie

Ik ga deze oefeningen de komende maanden blijven doen. Ik hoop naar het einde van de Yoga Pose Challenge de Seated Forward Bend goed te kunnen. Lenig worden vraagt gewoon tijd, maar het is zeker niet onmogelijk! Ben je allesbehalve flexibel zoals mij? Dan zijn deze twee houdingen de perfecte oefeningen voor jou! Geen excuses meer. Je kan het!

Maart Yoga Pose Challenge: Easy Plow Pose

Dit jaar probeer ik me iedere maand te verdiepen in één bepaalde yogahouding. Zo probeer ik mijn kennis van de yoga steeds meer uit te breiden en mijn lichaam op een rustige manier kennis te laten maken met nieuwe poses. Deze maand focus ik mij op de Easy Plow Pose.
In Januari heb ik leren ademhalen en vorige maand heb ik me geconcentreerd op mijn flexibiliteit. Deze maand wil ik eens iets totaal anders proberen. Ik probeer af en toe de Shoulder Stand, maar merk dat ik me er vaak niet goed bij voel. Ik kan er niet bij ontspannen. Daarom deze maand dus een eerste stap richting Shoulder Stand: de Easy Plow Pose.

Het moeilijkste aan yoga is niet te veel nadenken. Je lichaam kan veel aan, het is je hoofd dat je moet overtuigen. En da’s niet altijd evident. Van zodra je iets moeilijk doet, begint je hoofd als een gek alarmsignalen door te sturen. Met deze oefening wil ik graag mijn angsten opzij zetten!

Op Yoga.com kan je in korte filmpjes zien hoe je in de houding moet komen. Lekker handig! Je moet je gewoon even gratis registreren voor een hele lading aan oefeningen, voor ieder wat wils!

Het lijkt me leuk om op het einde van dit jaar een hele yogasessie te kunnen opmaken met alle oefeningen die ik tijdens deze uitdaging heb geleerd. Misschien maak ik er dan wel een filmpje van? Lekker confronterend! Wat denken jullie er van?