Januari Yoga Pose Challenge: verslag

Ik begon aan de Yoga Pose Challenge met als doel om mij gedurende één week per maand te focussen op één specifieke yoga pose. Na enkele dagen had ik echter al snel door dat een week niet voldoende was om me volledig in een yoga pose te verdiepen. Daarom heb ik het verlengd naar een hele maand. Wat heb ik in januari geleerd over ademhalen?
Zoals ik vorige maand vertelde, zou ik me gaan verdiepen in mijn ademhaling. Is je ademhaling niet oké? Dan ga je uit yoga niet veel voordeel halen. Ik heb besloten me op die ademhaling te focussen aan de hand van verschillende poses. Ik vertel kort wat ik in januari heb geleerd over mijn ademhaling en welke poses mij het best bevielen.

Wat heb ik geleerd?

Goed en rustig ademhalen is NIET makkelijk. Bij yoga moet je plots al je aandacht op je ademhaling richten en ik merkte dat het voor mij niet zo vanzelfsprekend is om rustig adem te halen. Ik ben een persoon die zich snel opjaagt en piekert, hierdoor versnelt mijn ademhaling en is het enorm druk in mijn hoofd. Yoga is dus enorm confronterend en hierdoor ook wel een heel erg grote uitdaging voor mij.

Tijdens de yogales merkte ik al snel dat ik toch wel een tiental minuten nodig heb om tot een rustige en lange ademhaling te komen. Hierdoor wist ik dat ik thuis wat meer van mijn tijd moest wijden aan de rustige oefeningen. Geen ingewikkelde oefeningen thuis dus, maar gewoon rustig ademhalen en ontspannen. De zware inspanningen hield ik voor tijdens mijn wekelijkse yogales.

Ademhalen is dus niet gemakkelijk. Punt. Probeer je maar eens gedurende 10 minuten op je ademhaling te focussen én daarbij je hoofd leeg te maken. Niet zo simpel als al die yogi op instagram doen uitschijnen! Mijn gedachten dwalen al snel af en het is iedere keer een hele opgave om opnieuw te beginnen. Daarom ben ik al snel van de gewone sukhasana afgestapt en heb ik verschillende poses toegepast. Variatie bracht, jawel, rust. Na een tiental minuten en een aantal kalme houdingen is mijn ademhaling rustig en kan ik me volledig focussen op de wat moeilijkere oefeningen. Na de yogales nog een aantal minuten in de lijkhouding en ik ben helemaal zen. Ik moet na de yogales vaak even tijd nemen om terug in het nu te komen. Het lijkt soms wel alsof ik dat laatste anderhalf uur weg was van de wereld. Zalig!

De houdingen

Sukhasana

Kleermakerszit is dé meditatiehouding bij uitstek. Je kan het gewoon op grond doen, met een kussentje of dekentjes ter ondersteuning, gewoon in bed, op een stoel, … Best handig. Al is het voor mij nog niet meteen een houding waarin ik lang sterk kan blijven zitten. Daarom doe ik dit thuis slechts enkele minuten, om danover te gaan op andere kalmerende houdingen.
Toch is deze houding handig om je ademhaling even te controleren en bij te sturen. Je zit ook mooi recht, maar ik merk toch dat ik na een tijdje wat meer in elkaar zak. Hoe makkelijk deze poseook lijkt, hij vraagt voor mij nog wat meer oefening.

Vajrasana

De judozit is een handige houding voor mij. Doordat je op je knieën steunt, zit je automatisch ook rechter. Deze oefening begin ik meer en meer te gebruiken om even tot mezelf te komen, na Sukhasana.

De Lijkhouding

De lijkhouding is de houding die je op het einde van iedere yogasessie doet om helemaal tot rust te komen. Je licht doodstil en ademt rustig. Het is de bedoeling om je hele lichaam totaal te ontspannen. Ik vind deze houding echt heel rustgevend. Je ligt zo wat na te soezen. Na deze houding ben ik gegarandeerd helemaal rustig! 

Child’s Pose

Child’s Pose is een houding waarin je tot rust komt als je een iets zwaardere houding hebt uitgeoefend. Is de houding toch te zwaar? Eventjes in child’s pose. In deze houding lig je in een beschermende houding, heel dicht tegen je lichaam aan. Een geode houding om even weer te rust te komen of je ademhaling weer even onder controle te houden. In deze houding kan ik mijn ademhaling heel goed volgen. Een perfecte houding dus om rustig en even lang te leren in- en uitademen.


Conclusie

Ademhalen is voor mij op dit moment mijn grootste werkpunt. Van zodra ik sneller tot rust kan komen, wil ik me pas aan moeilijker houdingen wagen. Ik haast me in ieder geval niet. Heb ik hier een half jaar voor nodig, dan is dat zo. Zolang ik me goed voel bij mij wat ik doe, ben ik al heel erg goed bezig.

Hoewel Sukhasana de basishouding is om te mediteren en je ademhaling onder controle te krijgen vooraleer je aan yoga begint, haal ik op dit moment meer voldoening uit de drie andere houdingen.

Hoe langer ik aan yoga doe, hoe meer ik besef dat yoga voor iedereen anders is. Het is jouw avontuur en van niemand anders. Heb jij tien minuten of een half uur nodig om gewoon die rustige ademhaling te bekomen? Dan is dat zo! Ik ben ook al redelijk snel in mijn avontuur snel gestopt met mezelf te vergelijken met al die professionals. Je ziet bijna enkel en alleen de foto’s en verhalen van mensen die al heel ver staan in hun yoga verhaal. Dit is niet altijd motiverend voor de beginnende yogi. Dat is dan ook de redden waarom ik mijn avontuur helemaal met jullie wil delen. Om te laten zien dat iedereen gewoon bij het begin begint. En dat yoga gewoon moeilijk is. En omdat ik zelf nooit wil vergeten waar ik ben begonnen.

Omdat ik heb gemerkt dat ik toch wat meer tijd nodig heb om me volledig te kunnen ontspannen in een pose, heb ik besloten deze challenge een ganse maand toe te passen. Je kan later deze week dus de challenge voor de maand februari verwachten!  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *