February Yoga Pose Challenge: Seated Forward Bend Variatie

Dit jaar probeer ik me iedere maand de hele maand te verdiepen in één bepaalde yogahouding. Zo probeer ik mijn kennis van de yoga steeds meer uit te breiden en mijn lichaam op een rustige manier kennis te laten maken met nieuwe poses.
Deze maand wil ik me graag een beetje focussen op mijn flexibiliteit. Voornamelijk in mijn benen. Zoals jullie weten ben ik allesbehalve flexibel. Dat maakt het voor mij soms moeilijk om me in bepaalde poses te kunnen ontspannen. De kleinste stretch zorgt er al voor dat ik niet langer dan enkele tellen in de houding kan blijven. Hoewel yoga ook doorzetten is, zorgt het bij mij eerder voor een pijnlijk gevoel. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. En hoewel ik weet dat je niet naar de rest van de wereld moet kijken, kan ik het tijdens zo’n posities niet laten.

In mijn yogales lijkt het alsof iedereen met hun neus aan hun knieën kan, terwijl ik nog niet eens deftig recht kan zitten met mijn benen gestrekt op de grond. Laat staan mijn bovenlichaam naar mijn benen toe buigen. Dit vind ik soms frustrerend. Ik ontspan niet helemaal tijdens deze posities, omdat het gewoon heel erg tegennatuurlijk aanvoelt voor mijn lichaam. Ik ben gewoon stijf. Punt. Ik wind er geen doekjes om. En dat is niet aangenaam. Ik voel het de dag na een yogasessie meteen als we veel hebben gestretcht. Dan zijn mijn spieren zo stijf dat het lijkt alsof ik 100kg heb moeten heffen in de fitness.

De houdingen

Daarom wil ik dus graag wat aan die flexibiliteit werken. Na wat research heb ik op My Fitness Pall 2 houdingen gevonden die het voor een beginner als ik makkelijker maken om te stretchen.

1. Een variatie op de Seated Forward Bend

Deze houding doen we wel eens tijdens de lessen Yin-Yang (rustige yoga, waarin je lange tijd in een bepaalde houding blijft). Met behulp van een riem of handdoek probeer je aan te voelen wat voor jouw lichaam een aangename positie is. Je hoeft niet voorover te buigen als dat niet goed aanvoelt. De handdoek zorgt er voor dat je gedurende lange tijd in dezelfde positie kan zitten zonder je lichaam te moeten overbelasten. De perfecte tools voor mij dus.

2. Liggende One Legged Stretch

Dit is een “luie” yogahouding. Je ligt op de grond met één been in de lucht en laat de zwaartekracht haar werk doen. Je gaat met je achterste zover ver of zo dicht bij de muur vandaan liggen als comfortabel voelt. Is de stretch niet voldoende? Dan ga je wat dichter bij de muur. Is de stretch pijnlijk? Wat verder af. Een rustige houding die je de mogelijkheid geeft aan te voelen wat voor jou het beste is.

Met deze twee houdingen hoop ik op het einde van deze maand wat leniger te zijn in mijn benen. Ik weet dat flexibiliteit heel veel tijd vraagt, dus mijn neus zal ik zo snel nog niet tussen mijn knieën kunnen steken. Maar alle beetjes helpen, nietwaar?

                                               Ga jij de uitdaging deze maand ook aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *