februari 9, 2016

February Yoga Pose Challenge: Seated Forward Bend Variatie

Dit jaar probeer ik me iedere maand de hele maand te verdiepen in één bepaalde yogahouding. Zo probeer ik mijn kennis van de yoga steeds meer uit te breiden en mijn lichaam op een rustige manier kennis te laten maken met nieuwe poses.
Deze maand wil ik me graag een beetje focussen op mijn flexibiliteit. Voornamelijk in mijn benen. Zoals jullie weten ben ik allesbehalve flexibel. Dat maakt het voor mij soms moeilijk om me in bepaalde poses te kunnen ontspannen. De kleinste stretch zorgt er al voor dat ik niet langer dan enkele tellen in de houding kan blijven. Hoewel yoga ook doorzetten is, zorgt het bij mij eerder voor een pijnlijk gevoel. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. En hoewel ik weet dat je niet naar de rest van de wereld moet kijken, kan ik het tijdens zo’n posities niet laten.

In mijn yogales lijkt het alsof iedereen met hun neus aan hun knieën kan, terwijl ik nog niet eens deftig recht kan zitten met mijn benen gestrekt op de grond. Laat staan mijn bovenlichaam naar mijn benen toe buigen. Dit vind ik soms frustrerend. Ik ontspan niet helemaal tijdens deze posities, omdat het gewoon heel erg tegennatuurlijk aanvoelt voor mijn lichaam. Ik ben gewoon stijf. Punt. Ik wind er geen doekjes om. En dat is niet aangenaam. Ik voel het de dag na een yogasessie meteen als we veel hebben gestretcht. Dan zijn mijn spieren zo stijf dat het lijkt alsof ik 100kg heb moeten heffen in de fitness.

De houdingen

Daarom wil ik dus graag wat aan die flexibiliteit werken. Na wat research heb ik op My Fitness Pall 2 houdingen gevonden die het voor een beginner als ik makkelijker maken om te stretchen.

1. Een variatie op de Seated Forward Bend

Deze houding doen we wel eens tijdens de lessen Yin-Yang (rustige yoga, waarin je lange tijd in een bepaalde houding blijft). Met behulp van een riem of handdoek probeer je aan te voelen wat voor jouw lichaam een aangename positie is. Je hoeft niet voorover te buigen als dat niet goed aanvoelt. De handdoek zorgt er voor dat je gedurende lange tijd in dezelfde positie kan zitten zonder je lichaam te moeten overbelasten. De perfecte tools voor mij dus.

2. Liggende One Legged Stretch

Dit is een “luie” yogahouding. Je ligt op de grond met één been in de lucht en laat de zwaartekracht haar werk doen. Je gaat met je achterste zover ver of zo dicht bij de muur vandaan liggen als comfortabel voelt. Is de stretch niet voldoende? Dan ga je wat dichter bij de muur. Is de stretch pijnlijk? Wat verder af. Een rustige houding die je de mogelijkheid geeft aan te voelen wat voor jou het beste is.

Met deze twee houdingen hoop ik op het einde van deze maand wat leniger te zijn in mijn benen. Ik weet dat flexibiliteit heel veel tijd vraagt, dus mijn neus zal ik zo snel nog niet tussen mijn knieën kunnen steken. Maar alle beetjes helpen, nietwaar?

                                               Ga jij de uitdaging deze maand ook aan?

Januari Yoga Pose Challenge: verslag

Ik begon aan de Yoga Pose Challenge met als doel om mij gedurende één week per maand te focussen op één specifieke yoga pose. Na enkele dagen had ik echter al snel door dat een week niet voldoende was om me volledig in een yoga pose te verdiepen. Daarom heb ik het verlengd naar een hele maand. Wat heb ik in januari geleerd over ademhalen?
Zoals ik vorige maand vertelde, zou ik me gaan verdiepen in mijn ademhaling. Is je ademhaling niet oké? Dan ga je uit yoga niet veel voordeel halen. Ik heb besloten me op die ademhaling te focussen aan de hand van verschillende poses. Ik vertel kort wat ik in januari heb geleerd over mijn ademhaling en welke poses mij het best bevielen.

Wat heb ik geleerd?

Goed en rustig ademhalen is NIET makkelijk. Bij yoga moet je plots al je aandacht op je ademhaling richten en ik merkte dat het voor mij niet zo vanzelfsprekend is om rustig adem te halen. Ik ben een persoon die zich snel opjaagt en piekert, hierdoor versnelt mijn ademhaling en is het enorm druk in mijn hoofd. Yoga is dus enorm confronterend en hierdoor ook wel een heel erg grote uitdaging voor mij.

Tijdens de yogales merkte ik al snel dat ik toch wel een tiental minuten nodig heb om tot een rustige en lange ademhaling te komen. Hierdoor wist ik dat ik thuis wat meer van mijn tijd moest wijden aan de rustige oefeningen. Geen ingewikkelde oefeningen thuis dus, maar gewoon rustig ademhalen en ontspannen. De zware inspanningen hield ik voor tijdens mijn wekelijkse yogales.

Ademhalen is dus niet gemakkelijk. Punt. Probeer je maar eens gedurende 10 minuten op je ademhaling te focussen én daarbij je hoofd leeg te maken. Niet zo simpel als al die yogi op instagram doen uitschijnen! Mijn gedachten dwalen al snel af en het is iedere keer een hele opgave om opnieuw te beginnen. Daarom ben ik al snel van de gewone sukhasana afgestapt en heb ik verschillende poses toegepast. Variatie bracht, jawel, rust. Na een tiental minuten en een aantal kalme houdingen is mijn ademhaling rustig en kan ik me volledig focussen op de wat moeilijkere oefeningen. Na de yogales nog een aantal minuten in de lijkhouding en ik ben helemaal zen. Ik moet na de yogales vaak even tijd nemen om terug in het nu te komen. Het lijkt soms wel alsof ik dat laatste anderhalf uur weg was van de wereld. Zalig!

De houdingen

Sukhasana

Kleermakerszit is dé meditatiehouding bij uitstek. Je kan het gewoon op grond doen, met een kussentje of dekentjes ter ondersteuning, gewoon in bed, op een stoel, … Best handig. Al is het voor mij nog niet meteen een houding waarin ik lang sterk kan blijven zitten. Daarom doe ik dit thuis slechts enkele minuten, om danover te gaan op andere kalmerende houdingen.
Toch is deze houding handig om je ademhaling even te controleren en bij te sturen. Je zit ook mooi recht, maar ik merk toch dat ik na een tijdje wat meer in elkaar zak. Hoe makkelijk deze poseook lijkt, hij vraagt voor mij nog wat meer oefening.

Vajrasana

De judozit is een handige houding voor mij. Doordat je op je knieën steunt, zit je automatisch ook rechter. Deze oefening begin ik meer en meer te gebruiken om even tot mezelf te komen, na Sukhasana.

De Lijkhouding

De lijkhouding is de houding die je op het einde van iedere yogasessie doet om helemaal tot rust te komen. Je licht doodstil en ademt rustig. Het is de bedoeling om je hele lichaam totaal te ontspannen. Ik vind deze houding echt heel rustgevend. Je ligt zo wat na te soezen. Na deze houding ben ik gegarandeerd helemaal rustig! 

Child’s Pose

Child’s Pose is een houding waarin je tot rust komt als je een iets zwaardere houding hebt uitgeoefend. Is de houding toch te zwaar? Eventjes in child’s pose. In deze houding lig je in een beschermende houding, heel dicht tegen je lichaam aan. Een geode houding om even weer te rust te komen of je ademhaling weer even onder controle te houden. In deze houding kan ik mijn ademhaling heel goed volgen. Een perfecte houding dus om rustig en even lang te leren in- en uitademen.


Conclusie

Ademhalen is voor mij op dit moment mijn grootste werkpunt. Van zodra ik sneller tot rust kan komen, wil ik me pas aan moeilijker houdingen wagen. Ik haast me in ieder geval niet. Heb ik hier een half jaar voor nodig, dan is dat zo. Zolang ik me goed voel bij mij wat ik doe, ben ik al heel erg goed bezig.

Hoewel Sukhasana de basishouding is om te mediteren en je ademhaling onder controle te krijgen vooraleer je aan yoga begint, haal ik op dit moment meer voldoening uit de drie andere houdingen.

Hoe langer ik aan yoga doe, hoe meer ik besef dat yoga voor iedereen anders is. Het is jouw avontuur en van niemand anders. Heb jij tien minuten of een half uur nodig om gewoon die rustige ademhaling te bekomen? Dan is dat zo! Ik ben ook al redelijk snel in mijn avontuur snel gestopt met mezelf te vergelijken met al die professionals. Je ziet bijna enkel en alleen de foto’s en verhalen van mensen die al heel ver staan in hun yoga verhaal. Dit is niet altijd motiverend voor de beginnende yogi. Dat is dan ook de redden waarom ik mijn avontuur helemaal met jullie wil delen. Om te laten zien dat iedereen gewoon bij het begin begint. En dat yoga gewoon moeilijk is. En omdat ik zelf nooit wil vergeten waar ik ben begonnen.

Omdat ik heb gemerkt dat ik toch wat meer tijd nodig heb om me volledig te kunnen ontspannen in een pose, heb ik besloten deze challenge een ganse maand toe te passen. Je kan later deze week dus de challenge voor de maand februari verwachten!