februari 2016

10 dingen die ik leerde van Yoga

Sinds ik met yoga ben begonnen, heb ik enorm veel bijgeleerd. Het is niet zomaar een sport, maar eerder een levensstijl. Door yoga ga je anders naar de dingen kijken. Mijn ogen zijn echt opengegaan. Ik heb het afgelopen half jaar echt enorm veel bijgeleerd, niet alleen over yoga, maar ook over mezelf. En dat is niet altijd even gemakkelijk geweest. Ik lijst even op wat ik allemaal heb geleerd tot nu toe. 
Ik ben nog nooit zo hard met mezelf geconfronteerd als de laatste maanden, en dat allemaal dankzij yoga. Door yoga leer je ontspannen, maar om die ontspanning te bereiken moet je eerst je hoofd en lichaam onder controle krijgen. Je leert enorm veel over jezelf (positieve- maar helaas ook veel negatieve dingen) en hoe je er mee om moet gaan. In het begin had ik enorm veel last van die confrontatie. Het negatieve leren omarmen en er op een positieve manier mee leren omgaan, dat is écht niet gemakkelijk. In de yoga moet je soms zo in de knoop gaan zitten met je lichaam, dat je ook snel beseft dat je eigenlijk met je gedachten en gevoelens ook in de knoop zit. Probeer dan maar eens te ontspannen… Eenmaal je dat onder de knie hebt, gaat de wondere wereld van yoga pas echt voor je open.

Dat yoga geen sport is zoals een ander, hebben jullie ondertussen ongetwijfeld al door. Maar wat leer je eigenlijk allemaal van die nieuwe levenswijze? Ik kan je alvast vertellen wat ik tot nu toe allemaal heb geleerd.

1. Yoga is moeilijk

Ik wind er geen doekjes om. Yoga is verdomd moeilijk. Vooral als inflexibel persoon stoot ik vaak tegen moeilijkheden aan. Hoewel je iedere oefening op jouw tempo doet, merk ik dat ik veel meer ondersteuning en accessoires nodig heb om mezelf te helpen tijdens yogasessies. Ik kan niet zo goed stretchen, waardoor ik het vaak moeilijk heb in makkelijke houdingen. Daarnaast is het soms echt heel moeilijk om die continue gedachtestroom even te pauzeren. Ik heb me er ondertussen al bij neergelegd dat ik meer tijd nodig heb om mezelf te ontspannen. En dat is oké.
Het moeilijkste aan yoga is doorzetten. Je moet leren doorzetten in moeilijke situaties. Stretchen is zwaar en je hebt snel de neiging om op te geven, omdat het te moeilijk wordt. In yoga moet je leren doorzetten. Je moet een onderscheid tussen ongemakkelijk en pijn leren maken. Voelt deze houding ongemakkelijk en moeilijk aan of  heb ik écht pijn? Meestal is het gewoon ongemakkelijk en dan moet je jammer genoeg doorzetten. En dat is niet altijd even gemakkelijk. Confrontatie alom!

2. Altijd ademhalen!

Je mag niet vergeten te ademen tijdens oefeningen. Wanneer een oefening moeilijk is, heb je de neiging om te stoppen met ademen. Hierdoor geraak je snel vermoeid en moet je al snel opgeven. Blijven ademen is dus de boodschap! Na een tijdje merk je dat je houdingen veel langer volhoudt door gewoon rustig te blijven ademen.

3. Traag en rustig bewegen

Yoga draait om ontspanning en gedurende heel je sessie ontspannen blijven. Doordat we zo gejaagd door het leven lopen, zijn we geneigd om snel van het ene naar het andere over te gaan. In yoga moet je net het omgekeerde doen. Alles moet traag en rustig. In en uit houdingen komen, opstaan, gaan liggen, … Alles moet rustig gebeuren. Hierdoor blijft je lichaam ontspannen en rustig. Tijdens yoga bestaat er geen tijd!

4. Je hoeft niet lenig te zijn om aan yoga te doen

In ieder boek dat je over yoga leest, herhalen ze dit wel duizend keer. En toch vind ik lenigheid toch wel handig tijdens yoga. Doordat ik niet lenig ben, zijn veel oefeningen voor mij moeilijker. Dat is op zich niet erg, maar ik denk vaak ‘wat als ik lenig zou zijn?’. Gelukkig zijn er veel oefeningen om je lenigheid te verbeteren. En daar ben ik mij deze maand op aan het focussen.
Je hoeft dus zeker niet lenig te zijn om te beginnen aan yoga! Het mag je niet tegenhouden om deze geweldige sport te leren kennen. Je leert het gaandeweg wel. En sommige mensen zijn gewoon stijve planken die er langer over doen om flexibel te worden – ik dus. Dat is helemaal niet erg.

5. Pijn is niet oké.

Zoals ik in puntje 1 al zei, je moet een onderscheid leren maken tussen ongemak en pijn. We hebben snel de neiging om op te geven als het moeilijk wordt. Bij yoga leer je doorzetten. Daarom is het belangrijk om te leren voelen. We willen ongemak snel als ‘pijn’ benoemen. Maar toch is er een groot verschil tussen ongemak en pijn. Ongemak is gewoon niet comfortabel, maar je kan het wel aan. Stretchen voelt al snel ongemakkelijk aan, maar doet geen pijn. Pijn is een sein van je lichaam dat je te ver gaat. Dat het echt niet oké is. Voelt een houding ongemakkelijk? Dan moet je jezelf erdoorheen sleuren. Oftewel, niet vergeten te ademhalen! Stuur je ademhaling doorheen de ongemakkelijke muur. Heb je toch echt wel pijn? Kom dan onmiddellijk uit de houding. Het is ongezond om door te zetten met pijn. Denk tijdens een oefening dus eerst ‘voelt dit ongemakkelijk of doet het echt pijn?’

6. Yoga maakt je sterk

Yoga maakt je zowel mentaal als fysiek sterk. Je leert je gedachten onder controle te houden en sterk in je leven te staan. Maar je kweekt ook spierballen met yoga. Tijdens yoga leer je om jouw eigen gewicht te dragen. Dit is een proces dat je niet op 1-2-3 doorloopt. Het vergt heel veel tijd en doorzettingsvermogen. Maar na verloop van tijd kan je jezelf dragen en kan je ondersteboven op je handen staan. Zeg nu zelf, jezelf zo dragen is toch veel cooler dan gewichten heffen in de fitness? Een zijn met jezelf, da’s gewoon het beste wat er bestaat.

7. It’s al in your head!

Je lichaam kan heel veel aan, maar vaak is het je hoofd dat je tegenhoudt. Wanneer een situatie moeilijk wordt, gaat er een alarm in je hoofd af. ‘Te moeilijk, je kan dit niet aan. Rechtsomkeer!’ Bij yoga moet je die gedachten leren stoppen en aanvoelen wat je lichaam kan. Zo panikeer ik in de yogales al snel wanneer ik de schouderstand moet doen. Als ik deze oefening thuis in mijn eentje probeer, merk ik dat ik veel verder kan. Dan nog heb ik dat stemmetje in mijn hoofd dat zegt ‘straks val je!’. Hoe meer ik oefen, hoe meer ik merk dat ik helemaal niet val. En dat die oefening veel makkelijker is dan hij lijkt. Paniek voor niets dus. Aanvoelen wat lichaam kan en de stem in je hoofd negeren. Dan pas merk je dat je veel meer kan dan je denkt!

8. Ieder yoga avontuur is uniek. Stop met vergelijken!

Als jij aan yoga begint, begin je aan jouw avonuur, jouw persoonlijk verhaal. Hoe leuk het ook is om eindeloos op Pinterest te staren naar foto’s van die perfecte vrouwen die yoga zo makkelijk doen lijken, stop er nu meteen mee! Niets is minder motiverend dan je daarmee te gaan vergelijken. De mensen die perfecte foto’s op sociale media delen, hebben al een lange weg achter de rug. Het is makkelijker om die foto’s te delen met de wereld en te laten zien hoe geweldig je bent in yoga, dan je weg ernaartoe openbaar te maken. Want dat ziet er niet zo glamoereus uit. Ik raakte in het begin zo gefrustreerd omdat ik al die geweldige poses niet kon. Ik kon al geen basis yoga houding aan, terwijl al die andere vrouwen daar geen moeite mee liken te hebben. ‘Ik ga dit nooit kunnen’, zei het stemmetje in mijn hoofd. Dit is geen geode basis om aan yoga te beginnen. Ik ben dan ook heel snel gestopt met pinnen. Ik ben ‘Yoga for complete beginners’ beginnen googelen en zocht manieren om die moeilijke poses toch doenbaar te maken voor mijn niveau. En dat werkte veel beter! Ik werk aan mijn verhaal en dat pakt niemand mij af.

9. Yoga kan altijd en overal

Of je het nu druk hebt of enorm veel vrije tijd hebt. Of je nu thuis bent of onderweg. Je kan altijd aan yoga doen! Wat je draagt, waar je bent of hoeveel tijd je hebt maakt niet uit voor yoga. Je kan in 5 minuten ontspannen of er een hele voormiddag de tijd voor nemen. Je kan het op een stoel doen, aan de kant van de weg of in je woonkamer. Je kan het in je pyjama, in je sportkledij of naakt. Alles kan en alles mag. Er bestaan eigenlijk geen excuses om niet aan yoga te doen.

10. Geniet!

Yoga is fijn. Geniet er gewoon van!

                                      Wat heb jij allemaal geleerd dankzij yoga?

February Yoga Pose Challenge: Seated Forward Bend Variatie

Dit jaar probeer ik me iedere maand de hele maand te verdiepen in één bepaalde yogahouding. Zo probeer ik mijn kennis van de yoga steeds meer uit te breiden en mijn lichaam op een rustige manier kennis te laten maken met nieuwe poses.
Deze maand wil ik me graag een beetje focussen op mijn flexibiliteit. Voornamelijk in mijn benen. Zoals jullie weten ben ik allesbehalve flexibel. Dat maakt het voor mij soms moeilijk om me in bepaalde poses te kunnen ontspannen. De kleinste stretch zorgt er al voor dat ik niet langer dan enkele tellen in de houding kan blijven. Hoewel yoga ook doorzetten is, zorgt het bij mij eerder voor een pijnlijk gevoel. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. En hoewel ik weet dat je niet naar de rest van de wereld moet kijken, kan ik het tijdens zo’n posities niet laten.

In mijn yogales lijkt het alsof iedereen met hun neus aan hun knieën kan, terwijl ik nog niet eens deftig recht kan zitten met mijn benen gestrekt op de grond. Laat staan mijn bovenlichaam naar mijn benen toe buigen. Dit vind ik soms frustrerend. Ik ontspan niet helemaal tijdens deze posities, omdat het gewoon heel erg tegennatuurlijk aanvoelt voor mijn lichaam. Ik ben gewoon stijf. Punt. Ik wind er geen doekjes om. En dat is niet aangenaam. Ik voel het de dag na een yogasessie meteen als we veel hebben gestretcht. Dan zijn mijn spieren zo stijf dat het lijkt alsof ik 100kg heb moeten heffen in de fitness.

De houdingen

Daarom wil ik dus graag wat aan die flexibiliteit werken. Na wat research heb ik op My Fitness Pall 2 houdingen gevonden die het voor een beginner als ik makkelijker maken om te stretchen.

1. Een variatie op de Seated Forward Bend

Deze houding doen we wel eens tijdens de lessen Yin-Yang (rustige yoga, waarin je lange tijd in een bepaalde houding blijft). Met behulp van een riem of handdoek probeer je aan te voelen wat voor jouw lichaam een aangename positie is. Je hoeft niet voorover te buigen als dat niet goed aanvoelt. De handdoek zorgt er voor dat je gedurende lange tijd in dezelfde positie kan zitten zonder je lichaam te moeten overbelasten. De perfecte tools voor mij dus.

2. Liggende One Legged Stretch

Dit is een “luie” yogahouding. Je ligt op de grond met één been in de lucht en laat de zwaartekracht haar werk doen. Je gaat met je achterste zover ver of zo dicht bij de muur vandaan liggen als comfortabel voelt. Is de stretch niet voldoende? Dan ga je wat dichter bij de muur. Is de stretch pijnlijk? Wat verder af. Een rustige houding die je de mogelijkheid geeft aan te voelen wat voor jou het beste is.

Met deze twee houdingen hoop ik op het einde van deze maand wat leniger te zijn in mijn benen. Ik weet dat flexibiliteit heel veel tijd vraagt, dus mijn neus zal ik zo snel nog niet tussen mijn knieën kunnen steken. Maar alle beetjes helpen, nietwaar?

                                               Ga jij de uitdaging deze maand ook aan?

Januari Yoga Pose Challenge: verslag

Ik begon aan de Yoga Pose Challenge met als doel om mij gedurende één week per maand te focussen op één specifieke yoga pose. Na enkele dagen had ik echter al snel door dat een week niet voldoende was om me volledig in een yoga pose te verdiepen. Daarom heb ik het verlengd naar een hele maand. Wat heb ik in januari geleerd over ademhalen?
Zoals ik vorige maand vertelde, zou ik me gaan verdiepen in mijn ademhaling. Is je ademhaling niet oké? Dan ga je uit yoga niet veel voordeel halen. Ik heb besloten me op die ademhaling te focussen aan de hand van verschillende poses. Ik vertel kort wat ik in januari heb geleerd over mijn ademhaling en welke poses mij het best bevielen.

Wat heb ik geleerd?

Goed en rustig ademhalen is NIET makkelijk. Bij yoga moet je plots al je aandacht op je ademhaling richten en ik merkte dat het voor mij niet zo vanzelfsprekend is om rustig adem te halen. Ik ben een persoon die zich snel opjaagt en piekert, hierdoor versnelt mijn ademhaling en is het enorm druk in mijn hoofd. Yoga is dus enorm confronterend en hierdoor ook wel een heel erg grote uitdaging voor mij.

Tijdens de yogales merkte ik al snel dat ik toch wel een tiental minuten nodig heb om tot een rustige en lange ademhaling te komen. Hierdoor wist ik dat ik thuis wat meer van mijn tijd moest wijden aan de rustige oefeningen. Geen ingewikkelde oefeningen thuis dus, maar gewoon rustig ademhalen en ontspannen. De zware inspanningen hield ik voor tijdens mijn wekelijkse yogales.

Ademhalen is dus niet gemakkelijk. Punt. Probeer je maar eens gedurende 10 minuten op je ademhaling te focussen én daarbij je hoofd leeg te maken. Niet zo simpel als al die yogi op instagram doen uitschijnen! Mijn gedachten dwalen al snel af en het is iedere keer een hele opgave om opnieuw te beginnen. Daarom ben ik al snel van de gewone sukhasana afgestapt en heb ik verschillende poses toegepast. Variatie bracht, jawel, rust. Na een tiental minuten en een aantal kalme houdingen is mijn ademhaling rustig en kan ik me volledig focussen op de wat moeilijkere oefeningen. Na de yogales nog een aantal minuten in de lijkhouding en ik ben helemaal zen. Ik moet na de yogales vaak even tijd nemen om terug in het nu te komen. Het lijkt soms wel alsof ik dat laatste anderhalf uur weg was van de wereld. Zalig!

De houdingen

Sukhasana

Kleermakerszit is dé meditatiehouding bij uitstek. Je kan het gewoon op grond doen, met een kussentje of dekentjes ter ondersteuning, gewoon in bed, op een stoel, … Best handig. Al is het voor mij nog niet meteen een houding waarin ik lang sterk kan blijven zitten. Daarom doe ik dit thuis slechts enkele minuten, om danover te gaan op andere kalmerende houdingen.
Toch is deze houding handig om je ademhaling even te controleren en bij te sturen. Je zit ook mooi recht, maar ik merk toch dat ik na een tijdje wat meer in elkaar zak. Hoe makkelijk deze poseook lijkt, hij vraagt voor mij nog wat meer oefening.

Vajrasana

De judozit is een handige houding voor mij. Doordat je op je knieën steunt, zit je automatisch ook rechter. Deze oefening begin ik meer en meer te gebruiken om even tot mezelf te komen, na Sukhasana.

De Lijkhouding

De lijkhouding is de houding die je op het einde van iedere yogasessie doet om helemaal tot rust te komen. Je licht doodstil en ademt rustig. Het is de bedoeling om je hele lichaam totaal te ontspannen. Ik vind deze houding echt heel rustgevend. Je ligt zo wat na te soezen. Na deze houding ben ik gegarandeerd helemaal rustig! 

Child’s Pose

Child’s Pose is een houding waarin je tot rust komt als je een iets zwaardere houding hebt uitgeoefend. Is de houding toch te zwaar? Eventjes in child’s pose. In deze houding lig je in een beschermende houding, heel dicht tegen je lichaam aan. Een geode houding om even weer te rust te komen of je ademhaling weer even onder controle te houden. In deze houding kan ik mijn ademhaling heel goed volgen. Een perfecte houding dus om rustig en even lang te leren in- en uitademen.


Conclusie

Ademhalen is voor mij op dit moment mijn grootste werkpunt. Van zodra ik sneller tot rust kan komen, wil ik me pas aan moeilijker houdingen wagen. Ik haast me in ieder geval niet. Heb ik hier een half jaar voor nodig, dan is dat zo. Zolang ik me goed voel bij mij wat ik doe, ben ik al heel erg goed bezig.

Hoewel Sukhasana de basishouding is om te mediteren en je ademhaling onder controle te krijgen vooraleer je aan yoga begint, haal ik op dit moment meer voldoening uit de drie andere houdingen.

Hoe langer ik aan yoga doe, hoe meer ik besef dat yoga voor iedereen anders is. Het is jouw avontuur en van niemand anders. Heb jij tien minuten of een half uur nodig om gewoon die rustige ademhaling te bekomen? Dan is dat zo! Ik ben ook al redelijk snel in mijn avontuur snel gestopt met mezelf te vergelijken met al die professionals. Je ziet bijna enkel en alleen de foto’s en verhalen van mensen die al heel ver staan in hun yoga verhaal. Dit is niet altijd motiverend voor de beginnende yogi. Dat is dan ook de redden waarom ik mijn avontuur helemaal met jullie wil delen. Om te laten zien dat iedereen gewoon bij het begin begint. En dat yoga gewoon moeilijk is. En omdat ik zelf nooit wil vergeten waar ik ben begonnen.

Omdat ik heb gemerkt dat ik toch wat meer tijd nodig heb om me volledig te kunnen ontspannen in een pose, heb ik besloten deze challenge een ganse maand toe te passen. Je kan later deze week dus de challenge voor de maand februari verwachten!